How to purchase?



Name:




Alamat:




No. Telefon:




Email:




Produk/ Kuantiti:




Are you?









Get your own free form like this one.

POSTAGE FEE:
Semenanjung RM8
Sabah & Sarawak RM12


Dapatkan khidmat nasihat percuma berkenaan produk JSD:
Fara Whatsapp +60166421354 :)

atau tekan link ni: wasap.my/60166421354/jsd

Followers

Wednesday, March 20, 2013

IMC: Branding and Positioning.





Assalamualaikum,

 Maaf sangat, lama sungguh xtulis blog ni kan.
Seriously, kekangan masa dan kemalasan menulis tahap melampau.

Tapi niat dihati memang x pernah pudar.
Tu pasal fara update jugak blog sambil tunggu suami beli burger malam2 hari ni.
Lapar!
(sila jgn selalu makan lewat malan, 
nanti usus xsihat dan takut gemuk. sekali sekala, xpe.)

Tiba2 nak tulis pasal apa yang fara belajar tadi siang hari tu.
Well, dalam class Message Design, lecturer tadi ade sebut tentang:

Branding
Positioning

fara memang suke sangat topic ni dari dulu zaman lagi.

kami mengambil contoh Libresse, sanitary pad yg sekarang di tempat ke 3 jualan di antara semua lah.
*menurut kata lect tu, hasil pembacaan beliau*

kalau 5 yeaers back, Libresse masih belum wujud lagi dalam industri tersebut.
Fara tau dalam masa 5 tahun tu, Kotex memang jenama yg tiptop dr segi jualan dan branding.
Sebabnya, selalu ade reminder ads, harga berpatutan dan mmg senang nak carik.





Berbalik ttg Libresse.
Penggunaan Yuna yang 2-3 tahun dulu memang femes di Malaysia (sebelum beliau ke US),
di kaitkan dgn image careless, sempoi, confident women.
Overated kadangkala.
Kalau shawl yuna tu bukan main senang nak jual, bayang kan, sanitary pad yg guna image yuna?

Memang good job Libresse pilih Yuna sebagai 1st embessador utk branding dan positioning mereka.
Yuna memang xpernah ade gasip murahan, yg selalu di dengar cuma sukses story beliau.
Hebat!

Daripada nothing, Libresse jump ke tempat ke 5 (jualan) dalam pasaran sanitary pad.
Hebat? Padahal ada banyak giler sanitary pad yg ntah ape2 namanya.





Lepas Yuna dah overated dan ke US, Libresse tukar pulak kepada Adibah Noor sbg spokesperson.
Seriously, Adibah Noor pun xde gosip murahan.
Imej beliau sentiasa yakin (walaupun berbadan besar)
Well, siap yang xnak sentiasa yakin pada waktu bulanan?
(xkira apa pun saiz masing2)..

Dari tempat ke 5, juala Libresse jump ke tempat ke 3.

Oh, seriously pentingnya Branding dan Positioning.

Tecnically, dari pemilihan Yuna dan Adibah Noor, kita buleh lihat yg Libress forkus pd wanita:

1) ingin sentiasa yakin
2) kelas usia: dari belasan smpai 40an. (which merangkumi umur pengguna sanitary pad)

Cuma satu je xberapa puas hati, Libresse xde kat Watson/ Guardian. xsure apesal.
Kalaulah ade, mungkin sale diorang lg bagus.
Sebabnya, POINT of SALE juga memainkan peranan sgt penting.

Kalaupun branding dan pisitioning dah bagus tapi susah nak beli,
mane pulak sales nak naik kan?

Penulisan ini dibuat berdasarkan kuliah hari sabtu lalu,
mengikut pemerhatian dan pendapat fara :)

Moga bermanfaat utk semua.





0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...